VHS bij konijnen

Viraal Hemorragisch Syndroom, ofwel afgekort VHS, ook wel VHD (viral haemorragic disease), RHD (rabbit haemorragic disease) of bloederige darmziekte genoemd, is een besmettelijke ziekte bij konijnen. VHS wordt veroorzaakt door een calici virus en overgebracht door urine en ontlasting van besmette konijnen. Ook direct contact met een besmet konijn kan de ziekte veroorzaken. Een indirecte besmetting kan echter ook optreden door voedsel. Het lijkt zo leuk om tijdens een wandeling wat vers gras of paardenbloemen mee te nemen, maar je loopt hierbij het risico dat je besmet voer meeneemt. Een wild konijn dat ziek is kan erop geplast of gepoept hebben zonder dat je het ziet. Ook kun je met je schoenen het virus mee naar binnen nemen. Stekende insecten, zoals muggen, vlooien en sommige vliegen zijn verder een mogelijke bron van besmetting.

Hoe herken ik VHS?

Als een konijn besmet raakt, kan deze binnen 1 à 2 dagen vrij plotseling overlijden. Het konijn wordt eerst suf, wil niet meer eten, krijgt koorts en begint zwaarder te ademen. Ook krijgt het konijn pijn wat zich soms laat zien in de vorm van tandenknarsen, en in het ergste geval schreeuwen. Op het laatst zie je vaak bloederig schuim uit de neus komen. Ook zijn er bloedingen elders in het lichaam vooral in de darmen vandaar ook de naam bloederige darmziekte.

Soms loopt het verloop zo snel dat het konijn plotseling dood neervalt.

Hoe voorkom ik VHS bij mijn konijn?

Bescherming van je konijn kan door middel van de standaard vaccinatie tegen Myxomatose en VHS en een aparte vaccinatie tegen VHS2 bieden nog altijd de beste bescherming. Deze vaccinaties zijn een jaar werkzaam, mits de RHD2 na de eerste keer dus herhaald is na 6 weken. De gewone konijnenenting biedt helaas dus nog geen bescherming tegen de nieuwe variant van VHS. Op dit moment importeren we entstof om ook in Nederland te kunnen beschermen.

Therapie voor konijnen

Helaas is er niet veel wat we voor een konijn kunnen doen als deze eenmaal besmet is. We kunnen het konijn proberen te ondersteunen door het geven van infusen, antibiotica, pijnstillers, en door het warm te houden, maar een echte behandeling is er niet. De meeste konijnen gaan ondanks deze ondersteuning toch nog dood.

Heb je nog andere konijnen in huis die niet ingeënt zijn dan is het advies die meteen in te enten (dit geldt niet voor de nieuwe variant van VHS, zie verderop) en de konijnen niet meer bij elkaar te houden.

Nieuwe variant VHS bij konijnen

Sinds eind van 2015 is er een nieuwe variant van VHS opgedoken, VHS2 of RHD2 genaamd. Deze ziekte verloopt trager (in plaats van binnen 1 à 2 dagen overlijden de dieren binnen 3 à 5 dagen)  maar ook deze is dodelijk voor het konijn. Deze variant bestaat al sinds 2010 in Frankrijk en heeft langzamerhand ook Nederland bereikt. Helaas werkt het standaard vaccin waarmee we jaarlijks konijnen vaccineren niet tegen deze variant. Om je konijn ook hier tegen te beschermen is een enting met een apart vaccin nodig wat speciaal geïmporteerd moet worden uit het buitenland. Omdat dit vaccin slechts kort houdbaar is zodra de flacon met entstof geopend is, en er meerdere doses in een flacon zitten, hebben we regelmatig dagen waarop we eigenaren van konijnen laten komen, die hun konijn graag willen laten inenten tegen het RHD2-virus. Daarnaast dient deze enting, wanneer hij voor het eerst gegeven wordt na 6 weken herhaald te worden om voldoende bescherming te beiden. Mocht je hier interesse in hebben, neem dan gerust contact met ons op, dan vertellen wij daar graag meer over.

Adres- en contactgegevens

Dierenkliniek Lunetten
Kampereiland 13-15
3524 CZ Utrecht
030 – 289 8939
info@dierenklinieklunetten.nl

Wij zijn elke werkdag vanaf 09.00 uur telefonisch bereikbaar.

Maandag: 09:00 – 19:00 uur
Dinsdag: 09:00 – 19:00 uur
Woensdag: 09:00 – 19:00 uur
Donderdag: 09:00 – 19:00 uur
Vrijdag: 09:00 – 19:00 uur
Zaterdag: Gesloten
Zondag: Gesloten

Behandelingen zijn vanaf 10:00 uur.